Scope
Het Julianakanaal begint ten noorden van Maastricht als aftakking van de Maas en loopt tot Maasbracht. In Maasbracht stroomt het water terug de Maas in. Het kanaal is in 1935 geopend en vormt is van belang voor scheepvaartverkeer tussen Nederland, Duitsland en België.
Voor de verruiming was het kanaal geschikt voor vaarwegklasse Va-schepen. Door het kanaal te verdiepen en verbreden wordt ook tweebaksduwvaart (klasse Vb-schepen) mogelijk. Dat zijn schepen van 190 m lang, 11,4 m breed en met een maximale diepgang van 3,5 m.
Van den Herik Sliedrecht is voor de volgende werkzaamheden verantwoordelijk:
- Verdiepen kanaal in het traject Berg-Born in combinatie met het verplaatsen van de oostelijke oever c.q. dijk;
- Realiseren van een nieuwe waterremmende laag, inclusief (waterremmende) aansluitingen op de bestaande waterremmende laag en op de omgeving;
- Realiseren van bodembescherming in de vorm van grind en breuksteen (5-40kg & 10-60kg);
- Het uitvoeren van baggerwerkzaamheden (bron van den Herik)
Tijdens eerdere verruimingswerkzaamheden op dit traject zijn in het verleden vernattingsproblemen van de omgeving ontstaan. Ook de uitvoering van deze werkzaamheden zorgden voor een uitdaging: in februari 2023 liep de bouwkuip waarin gewerkt werd vol. Gelukkig kon het personeel de bouwkuip op tijd verlaten en het materieel in veiligheid brengen.
Er werd snel geschakeld en een nieuw plan van aanpak bedacht: het kanaal droogleggen. Hierdoor werd de schaal van dit project flink vergroot. Tussen Berg en Sluis Born is het kanaal vanaf september 2024 volledig drooggelegd om de bouwkuip te verwijderen en de verruiming op een veilige manier te voltooien. Op het piekmoment van de werkzaamheden waren er maar liefst 120 machines en 200 medewerkers aan het werk in het kanaal. Er moest maar liefst 1,4 miljoen ton grond worden ontgraven! Sinds april 2025 is het kanaal weer opgesteld voor de scheepvaart. De uiteindelijke voltooiing van het project vindt naar verwachting in de zomer van 2025 plaats.